ضوابط و دستورالعملهای ایمنی برای پارکینگهای مکانیزه برجی و مستقل
- شناسه خبر: 20446
- تاریخ و زمان ارسال: 4 دی 1396 ساعت 10:00

ضوابط و دستورالعملهای ایمنی برای پارکینگهای مکانیزه برجی و مستقل
۱- این دستورالعمل صرفاً برای ساختمانهای با کاربری پارکینگ مکانیزه کاربرد داشته و برای آن دسته از پارکینگهای مکانیزه که بهصورت ترکیبی با تصرفات دیگر استفاده میشوند، کاربرد ندارد.
۲- ورود راننده و سرنشین به داخل فضای پارکینگ مکانیزه، مطلقاً ممنوع و تجهیزات و سیستمهای مکانیزه و مدیریتی برای رعایت این موضوع، باید در نظر گرفته شود.
۳- در طراحی و ساخت پارکینگهای مکانیزه، باید مسیر دسترسی خودروهای آتشنشانی در محل ورود خودروها، ایجاد گردد.
۴- مسیر دسترسی خودروهای سنگین آتشنشانی و محوطهسازی به گونهای انجام شود که زمین آن مقاومت و تحمل حداقل ۳۰ تن وزن را در مواقع عملیات (استقرار بالابر بر روی چهار جک) داشته و استحکام آن توسط مهندس ناظر، تایید شده باشد.
۵- جهت سهولت دسترسی نیروهای آتشنشانی به ساختمان پارکینگ، اجرای سردرب در ورودی مجموعه با ارتفاع کمتر از ۵/۴ متر مجاز نمیباشد.
۶- ساختمان پارکینگ مکانیزه نباید قابل دسترس برای عموم باشد و تنها راههای ورود اضطراری برای دسترسی آتشنشانان و یا پرسنل پارکینگ به منظور تعمیر و نگهداری باید احداث گردد.
۷- هنگام انجام عملیات نگهداری، تعمیرات، اطفاء حریق و یا نجات، ضروریست عملکرد پارکینگ کاملا غیرفعال گردد.
۸- حداقل مقاومت دیوارهای جانبی پارکینگ در مقابل حریق یک ساعت اعمال گردد.
۹- پارکینگهای مکانیزه باید به خاموشکنندههای دستی از نوع پودری با قدرت خاموشکنندگی B70 و یا خاموشکنندههای با شرایط بهتر مجهز گردند و این خاموشکنندهها لازم است در محل تحویل خودرو و یا قسمت ورود و خروج، در دسترس باشند.
۱۰- هیچگونه کالا یا تجهیزاتی نباید مانع رویت خاموشکنندههای دستی شود.
ضوابط و دستورالعملهای ایمنی برای پارکینگهای مکانیزه برجی و مستقل
۱۱- مجموعه پارکینگ باید به سیستم اطفاء دستی با منبع ذخیره آب، فشار و دبی مناسب مجهز گردد و تمام ورودیها و خروجیها تحت پوشش جعبه آتشنشانی قرار داشته باشند. (سیستم ترکیبی)
۱۲- در طبقات مختلف پارکینگ و در نزدیکترین محل به ورودی هر طبقه، میبایست انشعاب کوپلینگی ۵/۱ اینچ ایجاد گردد. به نحویکه بتوان تمام سطح آن طبقه را به طور کامل و ۱۰۰ درصد پوشش داد. (سیستم ترکیبی)
۱۳- در پارکینگهای مکانیزه که کف طبقات از مصالح ساختمانی ساخته شده است، ضروریاست که کف طبقات بهصورت یکپارچه، اجرا و فاقد هرگونه ارتباط با طبقات دیگر باشد. به نحویکه از سرایت آتش به طبقات بالاتر و نشت بنزین به طبقات پایینتر جلوگیری گردد.
۱۴- در محل توقف هر خودرو میبایست سیستم زهکشی (Drainage) تعبیه گردد تا درصورت نشت بنزین، بهصورت ایمن به منبع جمعآوری هدایت شود.
۱۵- تجمع مایعات قابلاشتعال در منبع جمعآوری باید توسط تجهیزات مربوطه، کشف و به نگهبان یا اپراتور اطلاعداده شود تا اقدامات ایمنسازی برای جلوگیری از وقوع آتشسوزی صورت پذیرد.
۱۶- در محل وروردی پارکینگ و در مکان قابل رویت، یک عدد شیر هیدرانت زمینی جهت استفاده اختصاصی مجموعه پارکینگ مکانیزه در نظر گرفته شود.
۱۷- تهویه مکانیکی در پارکینگهای مکانیزه به نحوی ایجاد گردد که هوای محوطه پارکینگ، بطور مداوم، هر یک ساعت دو مرتبه تهویه گردد. فراهم ساختن قابلیت کنترل دستی سیستم تهویه محصولات حریق که به میزان ۶ بار در ساعت در نظر گرفته میشود، الزامیاست. (در زمان عملیات اطفاء حریق، کنترل آن در اختیار آتشنشانان قرار گیرد.)
۱۸- عرض راههای نفررو در داخل پارکینگهای مکانیزه، میبایست حداقل ۹۲ سانتیمتر باشد.
۱۹- چنانچه به منظور دسترسی آتشنشانان داخل پارکینگ مکانیزه، از شیبراه یا پله استفاده گردد، عرض آن باید حداقل ۹۲ سانتیمتر باشد.
ضوابط و دستورالعملهای ایمنی برای پارکینگهای مکانیزه برجی و مستقل
۲۰- دورترین نقطه به پلکان دوربند و دودبند و یا محیط بیرون پارکینگ، نباید مسیر پیمایش بیش از ۱۲۰ متر داشته باشد و این در صورتیاست که تمام قسمتهای پارکینگ مکانیزه، میبایست تحت پوشش شبکه بارنده تاییدشده باشد.
۲۱- ضروری است تمام طبقات پارکینگ توسط یک پلکان مستقل، با شرایط ذکرشده زیر، قابل دسترس باشند:
۲۱-۱- دوربندی و دودبندی کامل
۲۱-۲- دارای سیستم تهویه
۲۱-۳- مجهز به سیستم روشنایی اضطراری با باتری به میزان حداقل ۳ ساعت
۲۲- دربهای پلکان دسترسی در طبقات باید یک ساعت در برابر حریق مقاومت داشته باشند و از پنجرههای کوچک چشمی نیز برخوردار باشند.
۲۳- پارکینگهای مکانیزهای که بیش از ۹ متر ارتفاع یا عمق دارند، باید به آسانسور مخصوص آتشنشان مجهز باشند.
۲۴- ایجاد سیستم ارتباطی دوسویه بین اتاق کنترل پارکینگ و آسانسور آتشنشان، ضروری است.
۲۵- سیستم اطفاء اتوماتیک آبی (Sprinkler) مطابق با NFPA13 در تمام قسمتهای پارکینگ، اجرا و در انواعی که فاقد سقف دائمی روی هر خودرو میباشند، میتوان از اسپرینکلرهای دیواری استفاده نمود.
۲۶- نصب سیستم اعلام حریق اتوماتیک و دستی مناسب و قابل اجرا، باتوجه به شرایط پارکینگ، با استفاده از تجهیزات استاندارد و تایید شده، ضروریاست.
۲۷- اجرای سیستم برق اضطراری در پارکینگهای مکانیزه ضروری است. مولد برق این سیستم باید مولد پمپهای مربوط به شبکه بارنده، جعبههای آتشنشانی، آسانسور آتشنشان، سیستم اعلام حریق و سیستم تهویه دود و روشنایی اضطراری را تغذیه نماید.
۲۸- علایم راهنما برای هدایت ایمن خودروها به قسمت تحویل خودرو، نصب گردد. همچنین محل پلکان اضطراری و موقعیت دربهای آن میبایست به سهولت قابلتشخیص باشد.
۲۹- به دلیل کاربرد فولاد در سازه پارکینگهای مکانیزه و ضعف ذاتی فولاد در برابر حرارت، لازم است به منظور حفاظت سازه و حفظ یکپارچگی آن در زمان آتشسوزی، تمام قسمتهای سازه به میزان ۴ ساعت در برابر حریق مقاومسازی شود.
۳۰- هنگام بهرهبرداری و اخذ تأییدیه ایمنی از سازمان آتشنشانی، ارائه مدارک فنی، جدول محاسبات ضخامت پوشش ضدحریق، تأییدیههای کیفی معتبر و فرم گزارش فنی مهندسین مجری که به تایید کارفرما و شهرداری رسیده باشد، الزامی است.
۳۱- آن دسته از پارکینگهای مکانیزه که دارای سقف و کف ثابت هستند، باید دارای حداقل ۲ ساعت مقاومت در برابر حریق باشند.
۳۲- در مواردی که عمق طبقات زیرزمین از ۹ متر بیشتر میباشد (مبنای محاسبه از میانگین تراز زمین طبیعی، معبر ورودی تا کف پائینتر طبقه باشد.) ضروری است، در طبقاتی که پایینتر از همکف قرار گرفتهاند، سیستم اطفاء اتوماتیک کف با سیستمهای اطفاء خودکار مشابه که قدرت اطفای مناسبتری برای اطفاء حریق مواد گروه B داشته باشد، طراحی و نصب گردد.
۳۳- در سیستمهای بالابر و جابهجایی خودروها، باید سناریوی اجرایی و عملیاتی برای انتقال خودروی حریقزده به محل امن و تخلیه، در نظر گرفته شود.
۳۴- تمام نکات ایمنی در سیستمهای الکتریکی، اعم از محاسبات قطر و نوع هادیها، فیوزها، عایقها، چراغهای سیگنال و … باید مطابق مقررات ملی ساختمان، مبحث سیزدهم یا مقررات معتبر بینالمللی انجام گردد. در هر صورت، اجرای سیستم ارتینگ با مقاومت حداکثر ۲ اهم، در همه اجزای سیستم الکتریکی ضروری است.
۳۵- نصب سیستم صاعقهگیر با استفاده از سیستم فعال و با رعایت استانداردهای مرتبط، الزامی میباشد.