آشنایی با سیلندر تنفسی غواصی و ملزومات آن (Tank)
- شناسه خبر: 3396
- تاریخ و زمان ارسال: 25 مرداد 1394 ساعت 12:45

هوای تنفسی مهمترین بخش برای فعالیتهای زیرآبی است که این هوا در غواصی توسط سیلندر یا تانک هوا تأمین میگردد.
سیلندرهای تنفسی از آلومینیوم، فولاد یا کامپوزیت ساخته شده و هوای درون آنها به وسیله یک شیر به خارج راه مییابد. معمولاً سیلندرها در فشار ۲۲۰ اتمسفر پر میشوند. در شانهٔ سیلندر همه مشخصات آن، از جمله: تاریخ ساخت، تاریخ بازدید، نوع، نام سازنده، حداکثر فشار و شماره سریال سیلندرها که در مراکز مجاز آزمایش میشوند با یک تاریخ انقضا، مطابق قوانین کشورهای مختلفی که سیلندرها در آن مورد استفاده قرار میگیرند، حک شده است. البته شایان ذکر میباشد که برای سیلندرهای تنفسی از جنس کامپوزیت، به دلیل مجاز نبودن حک بر روی جداره کامپوزیتی، مشخصات ذکر شده به صورت لیبل یا برچسب بر روی سیلندر قرار داده میشود.
بازرسیهای دورهای سیلندرهای تنفسی عبارتند از: کنترلکردن درون و بیرون سیلندر برای خوردگی (بازرسی چشمی و ویدئو بروسکوپ) و آزمایش مقاومت فشار مطابق با فشار حک شده روی شانه سیلندر یا نوشته شده بر روی لیبل سازنده سیلندر و یا به کار بردن فشار بالاتر از ۵۰ درصد فشار کاری میباشد. به طور مثال این فرآیند بازرسی در انگلستان ۵ سال بعد از تاریخ تولید و پس از آن هر دو سال یکبار انجام میشود. البته تاریخ آزمایش معمولاً زیر تاریخ تولید حک میشود. نکته حائز اهمیت این ست که قبل از استفاده از سیلندر، باید از سالم بودن واشر اورینگ آن مطمئن شد. تانکها در ظرفیتهای مختلف ۸ ،۱۰ ،۱۲ ،۱۵ ،۱۸ لیتری و دوقلو عرضه میشوند. محتویات درون سیلندر که شامل اکسیژن، هلیوم، هیدروژن و یا گازهای دیگر میباشد را از رنگ سیلندر میتوان تشخیص داد. مثلا رنگ سیلندر محتوی اکسیژن یا سبز و یا مشکی و سیلندر محتوی هلیوم به رنگ زرد میباشد. اکسیژن مورد مصرف غواصی را اصطلاحا ۲۱ به ۷۹ اطلاق میکنند که ۲۱ درصد اکسیژن، ۷۸ درصد نیتروژن و ۱ درصد آن را گازهای دیگر تشکیل میدهد.
یک سیلندر توسط کمپرسور شارژ شده و مورد استفاده قرار میگیرد. با کمپرسور میتوان سیلندر را تا ۲۵۰ آتمسفر تحت فشار قرار داده و هوای درون آن را فشرده کرد. در حین انجام کار، فرد فشار و مقدار هوای درون سیلندر را میتواند از فشارسنجی که بر روی رگلاتور بسته شده، کنترل کرده و از وضعیت خود آگاه شود. البته در غواصی حرفهای (صنعتی) هوای فرد غواص توسط شیلنگی با طول ۲۰۰ الی ۳۰۰ متر از بیرون تأمین شده و غواص یک سیلندر جهت امور غیرمنتظره با خود حمل خواهد کرد. لذا هوای فرد به راحتی قابل کنترل بوده و سیلندر را میتوان تکی یا دوقلو استفاده کرد.
به دلیل نقش حیاتی سیلندر تنفسی در حرفه غواصی، بازرسی دورهای آن از اهمیت فوقالعادهای برخوردار بوده و باید در مدت زمان معینشده توسط سازنده سیلندر یا استاندارد مربوطه، تحت بازرسیهای دورهای شامل بازرسی چشمی با چشم مسلح و غیر مسلح شامل: بازرسی رزوهها و داخل و خارج آن و آزمون هیدرواستاتیک قرار گیرد. شایان ذکر است، شیر سیلندر نیز باید از نظر ظاهری مورد بررسی قرار گرفته و در فشارهای ۱ ، ۱۰ و ۳۰۰ آتمسفر تست شود تا صحت کارکرد آن مورد تایید قرار گیرد که این بازرسیها تنها در آزمایشگاههای مورد تایید سازمان ملی استاندارد کشور مربوطه قابلانجام میباشد.
مهندس مجید رحمانی، مدیرعامل شرکت بازرسی مخازن آلیاژدار