ایمنی در مسافرتهای هوایی
- شناسه خبر: 19894
- تاریخ و زمان ارسال: 10 آبان 1396 ساعت 10:00

Aerospacetalk
مفهوم واژه امنیت در فرودگاهها و پروازها تغییر کرده است. محدودیتهای بودجهای و محدودیت حمل لوازم همراه مسافر، موضوعاتی هستند که مسافران باید برای مسافرتهای هوایی خود به آنها توجه نمایند. شاید این موارد کاملاً بدیهی باشند اما همین نکات در پروازها، جان شما را نجات داده یا به خطر میاندازد. توجه بفرمایید:
۱- از پروازهای بدون توقف (NON-Stop flight) استفاده نمایید:
عمده حوادث هوانوردی در فازهای Take Off, Climb, descent و Landing به وقوع میپیوندند. لذا کاهش تعداد قرار گرفتن در این فازها میتواند احتمال وقوع حادثه را کاهش دهد. بنابراین چنانچه از نظر اقتصادی و بهای بلیط، تفاوت چندانی بین پروازهای یکسره و پروازهای توقفدار وجود نداشته باشد، بهتر است پرواز کمتری انجام دهیم. البته بیشک زمان رسیدن شما به مقصد هم در این دو پرواز بسیار متفاوت خواهد بود.
۲- هواپیماهای بزرگتر (biggest Aircraft) انتخاب کنید:
در حال حاضر هواپیماهایی که بیش از ۳۰ صندلی دارند، از قوانین و مقررات سختگیرانهای در طراحی و تولید تبعیت میکنند. از سویی دیگر در اکثر حوادث هوانوردی، هواپیماهای بزرگتر اغلب در زندهماندن مسافران نقش داشتهاند. به این معنی که در هواپیماهای بزرگ، احتمال زندهماندن درصورت وقوع سانحه، بیشتر از هواپیماهای کوچکتر است.
۳- به توصیههای مهمانداران، قبل از پرواز توجه کنید:
توصیههای مهمانداران شاید به نظر تکراری باشد، اما موضوعی که متفاوت است، موقعیت ما نسبت به خروجیهای هواپیماست. بهتر است زمانی که در صندلی خود نشستهایم، برای وضعیت اضطراری، طرحی یا طرحهایی در ذهن خود داشته و پرورش دهیم.
۴- اجسام سنگین را درون محفظههای بالای سر خود نگذارید:
عدهای از مسافران بر این باورند که محفظه بالای سرشان از فولاد ساخته شده است و میتواند هر باری را تحمل کند. باید بدانید که اغلب در تکانهای ناشی از چالههای هوایی یا اختلاف وضعیتهای جوی، این محفظه نمیتواند بارهای سنگین را تحمل کنند و فرو میریزند. در بسیاری از موارد دیده شده که کیفها و وسائل بزرگ از محفظه بیرون ریخته و سبب آسیبهای جدی به افراد شده است. بنابراین اگر در این وضعیت قرار گرفتید، یعنی مسافری بار سنگینی را بالای سر شما قرار داد، یا بخواهید بار را سبک کند یا جایتان را عوض کنید.
[auth]
۵- کمربندها را بسته نگهدارید:
زمانی که در صندلی خود نشستهاید، کمربند خود را بسته نگهدارید. این اقدام سبب میشود که درصورت وقوع هرگونه حادثه غیرمنتظره در پرواز، آسیبی به شما وارد نشود. این کمکی به خودتان است و سودی به حال مهمانداران ندارد. اگر خودتان را بستهبودن کمربند عادت دهید، شما سالمتر میمانید.
۶- مواد خطرناک را با خود حمل نکنید:
منطق انسان او را راهنمایی میکند که به عنوان مثال مواد خطرناک و حادثهآفرین را با خود به داخل کابین هواپیما نبرد. اما فارغ از این Common Sense لیست بلند بالایی در این زمینه وجود دارد که شما و ایرلاین را در زمینه حمل مواد و تجهیزاتی خاص محدود میکند. لازم نیست همه این لیست را حفظ کنیم اما باید درخصوص موادی که قصد حمل داریم این لسیت را چک کنیم. گاهی برخی لوازم و تجهیزات که ظاهراً خطری ندارند، میتواند مورد سوء استفاده افراد خطرناک قرار گرفته و یا در شرایط بحرانی به ما و هواپیما آسیبی وارد کند که منجر به پیامدهای خطرناک گردد.
۷- به توضیحات و راهنماییهای مهمانداران توجه کنید:
اولین و مهمترین وظیفه مهمانداران و به طور کلی فلسفه وجودی مهمانداران در پرواز، تامین ایمنی پرواز است. بنابراین اگر مهمانداران در هر شرایطی توصیهای به مسافران کردند، به دقت و بدون چونوچرا آنرا انجام دهید. آنها تجربه زیادی در موارد وقوع حوادث دارند. با مهمانداران همکاری داشته باشید. در زمان وقوع وضعیت اضطراری به فرمانها و راهنماییهای مهمانداران توجه کنید و درصورتیکه در فاز تخلیه قرار گرفتید، در سریعترین زمان ممکن هواپیما را ترک کنید. اگر دستپاچه شوید زمان را از دست خواهید داد.

An AMISOM (African Union Mission in Somalia) firefighter attempts to extinguish a fire at the site of an airplane crash in Mogadishu, Somalia, August 9, 2013. An Ethiopian military aircraft carrying ammunition crash-landed at Mogadishu’s international airport on Friday, bursting into flames and killing at least one crew member, airport staff and security officials said. REUTERS/AU UN IST PHOTO/ Tobin Jones/Handout via Reuters (SOMALIA – Tags: DISASTER TRANSPORT TPX IMAGES OF THE DAY) ATTENTION EDITORS – THIS IMAGE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY. FOR EDITORIAL USE ONLY. NOT FOR SALE FOR MARKETING OR ADVERTISING CAMPAIGNS. NO SALES. NO ARCHIVES. THIS PICTURE IS DISTRIBUTED EXACTLY AS RECEIVED BY REUTERS, AS A SERVICE TO CLIENTS
[/auth]