تخلیه هواپیما
- شناسه خبر: 19353
- تاریخ و زمان ارسال: 11 مهر 1396 ساعت 17:00

Warning: Undefined array key 0 in /home/ccsdywhn/public_html/wp-content/plugins/wp-parsidate/includes/fixes-permalinks.php on line 255
Warning: Undefined array key 1 in /home/ccsdywhn/public_html/wp-content/plugins/wp-parsidate/includes/fixes-permalinks.php on line 256
Warning: Undefined array key 2 in /home/ccsdywhn/public_html/wp-content/plugins/wp-parsidate/includes/fixes-permalinks.php on line 257
با حرکت به سمت هواپیماهای بزرگتر،
قوانین ایمنی نیز به صورت همزمان توسعه یافتهاند. اولین قوانین مربوط به حریق بین سالهای ۱۹۴۰ و ۱۹۶۰ مطرح شدند که در مورد هواپیماهای ۵۰ تا ۱۰۰ نفره اجرا میشدند. با افزایش اندازه هواپیما، قوانین بیشتر و بیشتری اعمال شد. این روند توسعه قوانین ایمنی حریق در راستای بهبود کلی و ایمنی طراحی هواپیما میباشد که منجر به کاهش نرخ وقوع حوادث میگردد.
در شرایط حاضر دانش مقابله با حریق هواپیماها مبتنی بر نتایج تجربی کنونی و نتایج حاصل از تستهای دانش هوانوردی در مورد حریق، دادههای علمی جدید برای توسعه و تحلیل تهدید حریق، براساس ریسکهای جدید در حال افزایش است. (توسعه دستگاههای خودکار هدایت هواپیما، ژنراتور نیروی اضافه APU، تابلوهای متعدد الکترونیکی و الکتریکی، سلولهای سوختی، اصلاحکننده سوخت هواپیما، یونیت جداسازی هوا برای نیتروژن داخلی یا تولید اکسیژن و …). اما هر نوآوری تکنولوژیکی میتواند ضمن ایجاد آسایش، راحتی و حرکت توآم با توسعه پایدار، موجب گسترش عوامل وقوع، روشهای متعدد گسترش هجومی حریق و انفجار و در مواردی ناتوانی در انجام هرگونه اقدام به نجات محبوسین گردد. لذا اهتمام به شناخت ویژگیهای مواد به کار رفته و رفتار آنها در طول شرایط خاص حریق از اهمیت بالایی برخوردار است. ساختارها، مواد کامپوزیتی و فرمولهای جدید (تاخیر گسترش شعله یا افزودنیهای نانو ذرات در ماتریس ترکیبی عمدتا توسط اپوکسی رزینها) نشان میدهند که چنین کامپوزیتهایی میتوانند رفتار حریق را نامتعادل کنند. برای کمیتبندی و ردهبندی ترکیببندیهای کامپوزیتی جدید در زمان حریق (ویژگیهای قابلیت احتراق، گرمایشی، فیزیکی، شیمیایی و سمی، تولید دود و غیره)، منابع اطلاعاتی کنونی پاسخگوی نیاز کارشناسان عملیاتی نیست.
درحال حاضر این منابع فقط میتوانند رفتار این مواد را در شرایط حریق یکمحصولی بیان کنند
و نمیتوانند رفتار مواد موصوف را در شرایط استفاده در سازه هواپیما، آنهم در ترکیب با سایر مصالح و محتویات هواپیما تعریف کنند. شناخت ویژگیهای فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی، تولید دود و سمیت مجموعهای از مواد کامپوزیتی استفادهشده (ترموستها، ترموپلاستیکها، فیبرهای بافتی، الاستومرها یا FML ها) در نسل جدید هواپیماهای باری و مسافربری، مزیت بزرگی در بررسی و ارزیابی حریق محسوب میشود.
[auth]
این اطلاعات برای شبیهسازی رویدادهای حریق و تمرکز روی اطفاء حریق هواپیما ضروریاند تا از وقوع یا گسترش حریقهای هوایی جلوگیری کرده
و پیامدهای منفی آنها را برحسب زمان و نحوه کنترل حریق هواپیما و نجات مسافرین به حداقل برسانند. به همین دلیل عمدتاً مدلهای شبیهسازی حریق هواپیماها برای شبیهسازی وقوع حادثه، در یک محوطه اختصاصی در فرودگاه طراحی و ارائه میشوند. اما اخیراً پروژه نرمافزار اطفای حریق هواپیما برای بهبود شبیهسازی حریق هوشمند هواپیما توسط دانشگاه گرینویچ طراحی شده است. این نرمافزار زیرمدلهای پیچیده مختلفی دارد (توسعه شعله در سطح سوخت جامد، مدل ترکیببندی اطفاء، آشفتگی، تابش، سمیت، تراکم اپتیکال دود و غیره). در این پروژه، مدلهای جدید فیزیکی مرتبط با مواد کامپوزیتی در هواپیماهای جدید تست میشوند و براساس آزمایشات اعتبارسنجی شده و کدگذاریهای عددی جدید برای شبیهسازی وقوع حریق، گسترش شعله، انتقال حرارت، سوخت جامد، تابش، سمیت و غیره صورت میگیرد. این مسئله در بهبود توصیف روند توسعه حریق در زمان استفاده از اطلاعات حاصله از ویژگیهای مواد به کار رفته و شکل رفتار حریق تاثیر دارد که از طریق تستهای آزمایشگاهی مشخص میشوند. این سیستم کنترل میکند که تهدید اصلی برای نجات مسافرین چیست. یعنی فرضیاتی در مورد شروع حریق براساس محل منبع شعله و نوع آن مطرح میشود.
برای حریقهای بعد از سقوط، این نرمافزار هوشمند با نرمافزار تخلیه جمعی ترکیب شده
و برای خروج سریع مسافرین به کار میرود. این نرمافزار که بهمنظور کاربرد در صنعت هوانوردی طراحی شده است؛ فرایند طراحی هواپیما، تبعیت از الزامات خروج ۹۰ ثانیهای، آموزش کادر پروازی، توسعه فرایندهای نجات جدید، حل مسائل عملیاتی و بررسی وقوع حوادث. نرمافزار تخلیه، روابط بین فرد-فرد، فرد-حریق و فرد-سازه را در نظر میگیرد. به این معنی که مدلهای فرعی مرتبط با حریق را به صورت مسافر، جابجایی، رفتار، سمیت و خطرات لحاظ میکند. هدف از ارائه این نرمافزار بررسی و محاسبه عملیاتی برای ریسکهای جدید در نسل جدید هواپیماهاست که بار مواد سوختی داخل آنها افزایش یافته و پتانسیل ایجاد حریق آنها نیز بیشتر شده است. حساسیت مدلهای فیزیکی به کار رفته برای شبیهسازی حریق، براساس فرایند تخلیه و نجات مسافرین ارزیابی میشود. (نجات مسافرین در کابین در طول توسعه حریق، شرایط تخلیه، زمان صاعقه و غیره).
[/auth]
http://www.aircraftfire.eu/