تشریح اقدامات دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها ودهیاریهای وزارت کشور در HSE شهروندی
- شناسه خبر: 17613
- تاریخ و زمان ارسال: 26 خرداد 1396 ساعت 23:01

مهندس امیر جعفرپور مدیرکل حملونقل و ترافیک در سازمان شهرداریها ودهیاریهای وزارت کشور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری بامنا در هفتمین همایش HSE شهروندی در حوزه حملونقل و ترافیک با اشاره به نگاه ایمنی و محیطزیست و سلامت در حوزه حملونقل گفت: هر هرکدام از مباحث HSE آنقدر بزرگ است که بهتنهایی دیدن هرکدام منصفانهتر باشه تا اینکه بیاییم در کنار هم قرار بدهیم و لفظ بهداشت، ایمنی و محیطزیست را بهکار ببریم با توجه به اینکه برای این موضوعات دفاتر، سازمانها و تشکیلات به وجود آمده که در سطح ملی برخی را معرفی میکنم.
اولین نهاد، پلیس راهنمایی و رانندگی است که قانون را در حوزه حملونقل و ترافیک با تأکید بر بحث ایمنی اجرا میکند، این مجموعه در تهران استثنا دریک شورای به نام شورای هماهنگی ترافیک تهران که با حضور پلیس راهور و شهرداری تهران تشکیل میشود، نماینده از وزارت کشور و استانداری تهران نیز حضور داشته که بهصورت مستمر در حوزه انتظام و ایمنی حملونقل فعالیت میکند. در بحث اجرای قوانین ایمنی و حملونقل ترافیک این نهاد نقش اصلی را در اجرای قانون و ضوابط اجرا میکند. قبل از اجرای قانون، بحث برنامهریزی و سیاستگذاری مطرح است که در حد کلان وزارت کشور و در حد اجرایی و عملیاتی شهرداری اقدام میکند. مصداق این سیاستگذاری و برنامهریزی کلان و محلی پروژهای بود به نام خط سفید که مصوبهای دولت در حد سیاستگذاری داشت که باید طبق آنهرسال در کشتههای تصادفات شهری ناشی از نقض زیرساختها ۱۰ درصد کاهش داشته باشیم.
شهرداری تهران با یک طرح بسیار خوب به نام طرح خط سفید این پروژه را اجرایی کرد و شاهد اتفاقات خیلی خوب و کاهش چشمگیر تلفات در تصادفات شهری بودیم. از طرفی در ارتباط با کنترل پایش آنچه که اتفاق میوفتد بیش از۵ نهاد در حوزه ایمنی فعال است.
در حوزه محیط زیست برای حملونقل شاهد حضور پررنگ سازمان حفاظت ازمحیط زیست در جایگاه سیاستگذار و برنامهریزی کلان هستیم در سطح اجرا در شهرداری تهران در حوزه حملونقل سازمان کنترل کیفیت هوای تهران وجود دارِ و کارهای خیلی خوبی توسط دکتر حسینی در این مجموعه انجامشده است.
جعفرپور مدیرکل حملونقل و ترافیک در سازمان شهرداریها ودهیاریهای وزارت کشور با طرح این موضوع که مصوبات متعددی با دولت بهصورت ویژه در خصوص کاهش آلودگی هوا تهران و کلانشهرها به تصویب رسانده که در این شهرها اجرا میشود تصریح کرد: در حوزه سلامت نیز خوشبختانه توجه ویژه به این موضوع میشود مصوبات خیلی خوبی هم در دولت و هم در سطح اجرایی شهرداری بهخصوص در شهرداری تهران در غالب آییننامه و دستورالعمل داشتیم تلاش خیلی خوبی شده است تا از سلامت مردم که از ۲ حوزه آلودگی هوا و تصادفات تأثیر زیادی میپذیرد، حفاظت بیشتری صورت پذیرد. در این دو مقوله در یک دهه اخیر کاهش ۱۰درصدی تلفات را بهصورت مستمر داریم مثلاً از ۲۸ هزار کشته در تصادفات به۱۵ هزار کشته برسیم و از حدود هفت هزار کشته در آلودگی هوا به پنج هزارکشته برسیم.
وی در ادامه سخنان خویش، HSE در حوزه مدیریت شهری را بهعنوان یک فعالیت خیلی عمده و دربرگیرنده خیلی از حوزههای حملونقل دانست و تاکید کرد که باید بهاجبار موردتوجه همه مدیران شهری و مدیران حملونقل و ترافیک قرار بگیرد و حاصل این توجه بهبود تردد و کاهش ریسک حوادث، سوانح و عوارض ناشی از کمبود سلامت و بحثهای زیستمحیطی و ایمنی در سطح شهر و در بین شهروندان خواهد بود.
مهندس جعفرپور با بیان اینکه چالش HSE بهصورت عمومی مطرح نشده با ابراز تاسف گفت: مردم در راستای سیاستها و ضابطهها متأسفانه عمل نمیکنند، رفتاری که در رابطه با محیط زیست نشان میدهند در رابطه با مدیریت سلامت و توجه به ایمنی تردد جدی نشده و رسانههایی مانند پایگاه خبری بامنا و سایر رسانهها بار سنگینی بهدوششان است که بیشتر مردم را آگاه کرده و آموزشهای همگانی را ارائه دهند. مثلاً در بحث معاینه فنی مردم آن را بهعنوان یک گلوگاه و سختگیری به و فعالیت غیرقابل توجیه نگاه میکنند درحالیکه هرسال با انجام یک معاینه فنی با اطمینان خاطر میتوانند وسیله نقلیه خود را به مدت یک سال استفاده کنند این مسئله یک مسئله جدی است که با اجرای آن مردم ایمنی خود را رقم میزنند.
تشریح اقدامات سازمان شهرداریها ودهیاریهای وزارت کشور در HSE شهروندی حوزه حملونقل و ترافیک
وی در تشریح اقدامات سازمان شهرداریها ودهیاریهای وزارت کشور در حوزه حمل و نقل و ترافیک گفت: مهمترین کارهای که ما انجام دادیم بر اساس سند آسیبشناسی مصوبه دولت در ۱۰ آذر سال ۱۳۹۴ برای رفع نقایص قبلی، کارهایی که در حوزه رسانه در استانها و تمام شهرداریهای کشور انجامشده در قالب تیزر کارتون انیمیشن و پویانمایی فیلم همه را در حجم چندین گیگابایت اطلاعات جمعآوری کردیم، تحلیلشده مشاهده کردیم و منتخب آن را بهصورت رایگان در اختیار تمام استانهای کشور قراردادیم تا این محتوا را همه رسانههای استانی داشته باشند و از آن بهرهبرداری کنند.
اقدام دوم این بود که محتوا HSE در متون تحصیلی را افزایش بدهیم و در مباحث رفتاری دانش آموزان به این موضوع توجه کنیم در اقدام سوم موضوع ایمنی را به آموزههای دینی مردم مرتبط کنیم و با کمک مراجع تقلید، علما و روحانیون سعی کنیم جنبه شرعی و عرفی هم به موضوع دهیم و استفتائات و سخنان بزرگان را در آن بهکار ببریم تا مردم را در معرض یک تعهد شرعی اخلاقی و مذهبی قرار داده و از طرفی قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی را بازنویسی کردیم ما برای افرادی که رفتار سوء دارند محدودیتها و محرومیتهای اجتماعی را در نظر گرفتیم میزان جرائم رانندگی را نیز افزایش دادیم در حوزههایی مانند آلایندگی، طرح کاهش آلودگی هوای شهر را اجرایی کردیم و خودروهایی که معاینه فنی نداشته باشند با عبور از دوربینهای ترافیکی جریمه خودکار شده و اعمال قانون میشوند.
معاینه فنی را بهصورت سیستماتیک درآوردیم و دخالت دست کارشناسان در مراکز معاینه فنی و حذف کردیم و سامانهای به نام سیمفا ایجاد کردیم که از حیث وسیله نقلیه و ایمنی آن در کنار بحثهای زیستمحیطی بتوانیم قسمت عمدهای از ایمنی حملونقل را پوشش دهیممدیرکل حملونقل و ترافیک در سازمان شهرداریها ودهیاریهای وزارت کشور در رابطه با ساختار یکپارچه مدیریت ایمنی حملونقل گفت: سعی کردیم موضوع شورای عالی حمل و نقل و ایمنی را در سطح ریاست جمهوری و به ریاست رئیسجمهور و عضویت چندین وزارتخانه در نظر بگیریم تجربیات سازمانهای بینالمللی و چند کشور مختلف پیشرو در کاهش تصادفات را ملاک قراردادیم پیشنهاداتی را تهیه کردیم و هماکنون در مجلس بهعنوان یک لایحه بر روی آن کار میشود و امیدواریم به نتیجه برسد.
وی در پایان گفت:در قالب اصلاح قانون حمل و نقل و سوخت شاخصهها را بازنگری کردیم یک مقدار سختگیری کردیم و خود را متعهد به این کردیم که اتفاقات خوبی برای مردم در ازای توجه به حمل و نقل و ترافیک شاهد باشیم.