بک‌درفت   Back draught

در یک محیط بسته که آتش وجود دارد، بعد از مدت زمانی به علت بسته‌بودن درب‌ها و پنجره‌ها اکسیژن مورد نیاز برای سوختن کاهش می‌یابد و در نتیجه ناقص‌سوزی سوخت آغاز می‌شود. حتی ممکن است در اثر کمبود اکسیژن شعله آتش خاموش شده و کندسوزی ادامه پیدا نماید و مواد نیم‌سوز می‌تواند محیط را به طور خطرناکی با بخارات و گازهای قابل اشتعال پر کند و با رسیدن هوای کافی (مثلا به واسطه باز شدن یک درب)، بخارات و گازهای قابل اشتعال داغ دچار آتش‌سوزی ناگهانی و یا حتی انفجار ‌شوند. گاهی اوقات یک گوی آتشین از محل ورود هوا به اتاق به بیرون می‌آید و این به ویژه برای مأموران آتش‌نشانی که اتاق‌ها را برای نجات بازماندگان مورد بازرسی قرار می‌دهند، بسیار خطرناک است. از این رو باید قبل از ورود به اتاق‌های بسته، آنها را به شکل کنترل شده‌ای تهویه نمود.

Back Draft 02

شکل Back Draft 02

 

A massive fireball from an exploding train car rises into the air just west of Casselton, North Dakota, Monday, December 30, 2013. At least seven cars on the 106-car train burst into flames after derailing.

شکل bleve 01

بلوی      BLEVE

انفجار ناشی از افزایش فشار بخار حاصل از جوشیدن مایع: یکی از عمده‌ترین انفجارات که در این گروه قرار دارد، انفجار در اثر ازدیاد فشار ناشی از افزایش فشار بخار حاصل از جوشیدن مایع است. این انفجارات بنام BLEVE = Boiling liquid Expanding Vapor Explosion می‌باشد این نوع انفجار از عمده‌ترین انفجارات مخازن بوده که سبب دو یا چند تکه شدن مخزن مایع در یک لحظه می‌شود. انفجار این مخازن زمانی صورت می‌گیرد که درجه حرارت مایع داخل مخزن به بالاتر از نقطه جوش خود در فشار اتمسفر برسد. بیشتر این انفجارات زمانی می‌باشد که اکثر این مخازن در اثر حریق‌ها به علت جذب حرارت  توسط گازمایع منفجر می‌شوند. همزمان با ازدیاد فشار، در اثر حرارت، بدنه مخازن نیز ضعیف ترشده و عمل انفجار صورت می‌گیرد.

bleve 02

شکل bleve 02

البته این انفجارات فقط مختص به مخازن محتوی مایع یا گاز قابل اشتعال نبوده، بلکه دیگ‌های بخار در اثر کارنکردن سوپاپ اطمینان یا تحت فشار بیش از حد قرار گرفتن و یا حرارت بیش از اندازه دیدن و همچنین انتخاب نامناسب دیگ ازنظر گنجایش سبب چنین حالتی از انفجار می‌شود. چون در این سیستم‌ها عمل تخلیه ماده محتوی مخزن به هنگام ازدیاد فشار داخلی، فیزیکی می‌باشد، بنابراین اگر محتویات درون مخزن قابل اشتعال باشد عمل احتراق و تولید حرارت نیز در اثر آزاد شدن این مواد وجود خواهد داشت و این عمل اشتعال پدیده دوم شامل ضعیف شدن مخازن در نتیجه قرار گرفتن در معرض شعلهBLEVE  اگرچه بیشتراست ولی تعداد کمی از این انفجارات در نتیجه عوامل دیگر از قبیل خوردگی یا نیروهای حاصل از ضربه مانند: ضعیف شدن دراثر برخورد به خصوص در رابطه با تصادفات به هنگام حمل و نقل، از قبیل حمل به وسیله تانکرهای راه‌آهن و وسایل نقلیه درجاده‌ها می‌باشد، دراین حالت‌ها بلوی توأم با ضربه است. بزرگی بلوی اساساً بستگی به مقدار تبخیر مایع رها شده از مخزن و وزن قطعات مخزن دارد، این عمل پرتاب قطعات در بسیاری موارد همانند عملکرد موشک‌ها به هنگام پرتاب به جلو می‌باشد. اکثر انفجارات بلوی گاز مایع هنگامی به وجود می‌آید که از حداقل مقداری کمتر از نصف تا حدود ٧۵ درصد از مقدار حداکثر مجاز بارگیری مخزن، مایع در داخل مخزن وجود داشته باشد. زمان بین شروع تماس شعله و وقوع بلوی متغیر می‌باشد، زیرا این زمان بستگی به فاکتورهای مختلف از قبیل اندازه، ماهیت شعله و خود مخزن دارد.

bleve-03

شکل bleve 03

نکته مهم:

۱- احتراق بنزین ۱۱۵۰۰ کالری به ازای هر گرم و ماده منفجره TNT  فقط ۲۶۷۴ کالری بازای هر گرم انرژی تولید می‌کند، ولی این انرژی در یک پنج هزارم ثانیه آزاد می‌شود و یک سانتیمتر مکعب از TNT معادل ۹۰۰۰  سانتیمتر مکعب گاز تولید می‌کند.

 

۲- هنگام عملیات اطفای حریق فرماندهان و آتش‌نشانان ممکن است به کندکردن  فلش‌اور در اتاق در حال سوختن، نیاز داشته باشند. در حقیقت، با به تاخیر انداختن این پدیده، چندین دقیقه زمان خریده می‌شود که می‌تواند بسیار حیاتی و حساس باشد.

 

۳- بعد از وقوع فلش اور، نقطه بی‌بازگشت فرا می‌رسد. نقطه‌ای که یک آتش‌نشان محبوس‌شده نجات نخواهد یافت و به در یا پنجره‌ای که از آن وارد شده، نخواهد رسید.

پایگاه خبری بامنا