هفتمین همایش بهداشت، ایمنی و محیط زیست شهروندی برگزار شد
- شناسه خبر: 17597
- تاریخ و زمان ارسال: 25 خرداد 1396 ساعت 23:46

هفتمین همایش بهداشت، ایمنی و محیط زیست شهروندی با محوریت بررسی آمار و اطلاعات مربوط به حوادث ترافیکی و شهری، مدیریت ریسک المانهای ترافیکی و شهری، بررسی بهترین عملکرد بهداشت، ایمنی و محیط زیست درر حوزه حمل و نقل ترافیکی و شهری، بررسی فرصتهای بهبود و پتانسیلهای موجود در جهت ارتقاء وضعیت بهداشت، ایمنی و محیط زیست در حملونقل و ترافیک مورد بررسی قرار گرفت.
در ابتدای این همایش که با سخنرانی آقای دکتر داود رشتچیان دبیر همایش آغاز شد، اجرای برنامه های پژوهشی مرتبط با اصول مدیریت بهداشت، ایمنی و محیطزیست (HSE-MS) در حوزه حمل و نقل و ترافیک مورد تشریح و بررسی قرار گرفت و توضیحات جامعی در خصوص پروژه ارزیابی ریسک حد فاصل میدان راه آهن تا میدان تجریش در خیابان ولیعصر داده شد.
آقای دکتر داود رشتچیان در ادامه این همایش، افزود: جهت مشخص نمودن محل دقیق ریسک های شناسایی شده، خیابان ولیعصر به قسمتهای کوچکتر تقسیم گردید. این تقسیم بر اساس فاصله میان دو تقاطع و یا میدان تا تقاطع بعدی و … صورت پذیرفت، خیابان ولیعصر به ۱۳۴ مقطع و ۱۳۰ گره طبقه بندی گردید. گرهها به نقاط خاصی اطلاق می گردند که به علت اهمیت ترافیکی، فواصل، کاربری ها و موقعیت جغرافیایی آنها نیاز به ارزیابی ریسک مجزا دارد. گره شامل میدان، چهار راه، سه راه میباشد.
وی در ادامه سخنان خود گفت: تمامی المانهای ترافیکی (ایستگاه اتوبوس،ایستگاه تاکسی،خط کشی عابر پیاده، پایانه اتوبوس،پایانه تاکسی و…) موجود در مقاطع و گرهها نیز مورد بازدید و ارزیابی قرار گرفتند.
دبیر هفتمین همایش ملی HSE شهروندی در حوزه حمل و نقل و ترافیک در ادامه سخنرانی افزود: بیشتر متخصصین در وزارتخانههای مختلف بهصورت مستقل از یکدیگر کار میکنند. علیرغم این واقعیت که کارهای آنها بر فعالیت یکدیگر اثر متقابل دارد، در برخی موارد ممکن است، مسئولیتها شبیه به یکدیگر و یا حتی یکسان باشد، درحالیکه در مواردی دیگر ممکن است هیچ سازمان مسئولی وجود نداشته باشد.
دکتر داوود رشتچیان در پایان سخنان خود تصریح کرد: در کشورهای درحالتوسعه(مانند کشور ما)مسئولیتهای ایمنی معابر اغلب مبهم و تفکیک نشده میباشند و هماهنگی بسیار کمی بین سازمانهای ذیربط وجود دارد. درجایی که یک سازمان منفرد مسئول بهبود ایمنی جادههاست، با سازمانهای دیگری که میتوانند در وضعیت ایمنی جاده اثر گذارند تعامل کم داشته و یا هیچگونه تعاملی نداشته است.
در ادامه هفتمین همایش ملی HSE شهروندی در حوزه حمل و نقل و ترافیک مهندس مجید شرافتی نماینده سامانه HSE شهرداری تهران به بیان ضرورتهای انجام این پروژه و محدوده مورد بررسی پروژه پرداختند همچنین مهندس امیر جعفرپور مدیرکل حملونقل و ترافیک در سازمان شهرداریها ودهیاریهای وزارت کشور به تحلیل روشهای ایمن سازی در شهرها پرداختند و خانم مهندس سارا خسروشاهی، خانم مهندس سمیرا مولوی نمایندگان تیم اجرایی پروژه مروری بر نتایج شناسایی و ارزیابی ریسک المانهای بررسی شده در محدوده مورد مطالعه پروژه ارائه نتایج BEST PRACTICE در حوزه حمل و نقل و ترافیک پرداختند پرداختند.
مهندس مرتضی حقبین کارشناس مرکز طراحی فرایند، ایمنی و کاهش ضایعات(CPSL)دانشگاه صنعتی شریف نیز به بررسی فرصتهای بهبود پتانسیل های موجود در جهت ارتقای وضعیت HSE حمل و نقل و ترافیک پرداخت.
پنل تخصصی بخش مهمی از این رویداد علمی بود که با جضور مهندس علی اصغر رجبی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست حول محوریت یکپارچه سازی فعالیتها و امکانات سازمان های متولی در راستای ارتقاء وضعیت HSE شهروندی در حوزه ترافیک، اولویت بخشی به مقوله های بهداشت ایمنی محیط زیست در حوزه حمل و نقل و ترافیک، جایگاه فعالیت و مطالعاتHSE حمل و نقل و ترافیک، نصب برنامه های کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت برگزار شد که در پایان دیدگاهها و پیشنهادات اعضای پنل تخصصی در خصوص ارتقای HSE حمل و نقل و ترافیک شهری مطرح و بررسی گردید.
در پایان همایش، ضمن اجرای برنامه اختتامیه، از طرف شرکت آفتاب ایمن پرتو از مهمانان تقدیر به عمل آمد و با برگزاری یک مسابقه علمی ضمن قرعه کشی به تعدادی از برندگان جوایزی اهدا شد.
گفتنی است موسسه فرارسانه، نشریه تخصصی HSE و پایگاه خبری بامنا حامی رسانهای این رویداد ملی بودند.