وضع نشستن افراد در لحظه فرود اضطراری
- شناسه خبر: 19805
- تاریخ و زمان ارسال: 3 آبان 1396 ساعت 17:02

در مقاله زیر اطلاعاتی درخصوص نحوه نشستن در هواپیما هنگام فرود اضطراری ارائه میشود که برای کلیه افرادی که بهدلیل مسافرتهای هوایی زیاد میبایست با روشهای نجات جانشان در حوادث هوایی آشنا باشند، ضروری است.
در هنگام فرود اضطراری، مسافران باید حالتی بگیرند که درصورت برخورد محکم هواپیما با زمین، دستها و پاهایشان به اطراف پرت نشده و صدمات ناشی از ضربات ثانویه به حداقل برسد. صدمات ناشی از ضربات ثانویه با حالتگیری مناسب بدن (مخصوصاً سر) نسبت به سطوح اطراف، در مدت زمان ضربه قابل کاهش میباشد. با خم شدن، سفتکردن عضلات، گرفتن جاهای مناسب و .. میتوان از پرتشدن دستها و پاها به اطراف جلوگیری نمود.
حالتهای استاندارد:
مسافران باید یکی از حالتهای زیر را در مواقع اضطراری، بسته به نوع صندلی، جهت قرارگیری و فاصله بین دو صندلی انتخاب کنند. در تمامی حالتها کمربند ایمنی باید بسته بوده و تا حد امکان محکم باشد.
۱- در هواپیماهایی که دارای تعداد صندلی کم بوده یا فاصله بین صندلی آنها زیاد است (First Class) مسافران باید سر و سینه خود را روی ران پاها قرار دهند. در این حالت سر باید بین دو پا قرار گرفته، به سمت پایین باشد و از قراردادن سر به صورت مورب بر روی یکی از پاها خودداری کنند.
برای جلوگیری از پرتاب دست و پا به اطراف، با دست مچ پاها را بگیرند و اگر انعطاف بدنی لازم برای این کار را ندارند، دستهای خود را زیر پاها حلقه کنند.
[auth]
۲- در صورتی که به علت تعداد صندلی زیاد در کابین، فاصله بین صندلیها کم باشد و یا مسافران به دلیل داشتن مشکلات فیزیکی، قادر به قراردادن سر و سینه بر روی پاها نیستند، باید دستها را بر روی صندلی جلویی قرار دهند. در این حالت سر باید در حلقه ایجاد شده بین دو دست قرار گیرد.
۳- مسافرینی که جهت صندلی آنها به سمت انتهای هواپیما میباشد، باید سر خود را بر روی پشتی صندلی خود گذاشته و به جای گرهکردن دستها پشت سر، لبه صندلی را بگیرند.
۴- در تمامی حالتها پاهای مسافران باید کاملاً بر روی زمین و به لبه جلویی صندلی خود چسبیده باشد. خانمها در صورت به پا داشتن کفشهای پاشنه بلند، باید کفش خود را در بیاورند.
۵- مسافران نباید از پتو یا بالشت بین اعضای بدن خود یا قسمتهایی که به آنها اتکاء میکنند، استفاده کنند. زیرا میزان جذب انرژی آنها بسیار پایین بوده و باعث افزایش احتمال ایجاد جراحت در اثر ضربات ثانویه میشوند، همچنین بعد از فرود آمدن، مسافرین آنها را در راهروها میاندازند که باعث ایجاد مانع در فرار افراد شده و در عملیات تخلیه مسافران اخلال ایجاد میکند.
۶- کودکانی که توانایی نشستن بر روی صندلی را دارند، باید حالت افراد بالغ را بگیرند.
۷- مسافرانی که نوزاد در بغل دارند، باید از سر، گردن و بدن نوزاد مراقبت کنند و تا حد امکان نوزاد را به خود بچسبانند. همچنین برای جلوگیری از پرتشدن غیر ارادی دست و پا به اطراف و در نتیجه پرتشدن بچه، بر روی نوزاد خم شوند.
۸- مسافران حامله یا معلول نیز باید به کمک دیگر مسافران، همانند افراد سالم حالت بگیرند. در صورت وجود صندلیای که جهت آن به سمت انتهای هواپیما میباشد باید بر روی این صندلیها نشانده شوند.
مهمانداران:
مهمانداران بسته به جهت صندلی و نوع سیستم کمربند ایمنی که صندلی آنها به آن مجهز میباشد، حالتهای زیر را دارند:
۱- درصورت هم جهتبودن صندلی مهماندار با صندلی مسافران، مهماندار باید کاملاً به پشتی صندلی تکیه داده و سر را بر روی سینه قرار دهد. با دستها، پاهای خود یا لبه صندلی را بگیرد و به هیچ عنوان با دستها کمربند ایمنی را نگیرد.
۲- درصورتیکه جهت صندلی مهماندار خلاف جهت صندلی مسافران باشد، مهماندار باید به صندلی کاملاً تکیه داده و سر خود را به پشتی صندلی فشار داده و از گرهکردن دستها پشت سر خودداری کند.
– حالتهای فرود اضطراری مسافران هواپیما و هلیکوپتر یکسان میباشد.
– در صورتی که موقعیت اضطراری از پیش مشخص شده باشد، مهمانداران باید به طور کامل اطلاعات بالا را به مسافران توضیح دهند و درصورتیکه موقعیت اضطراری ناگهانی بوده و زمان به مقدار کافی نیست، مهمانداران باید از جملات دستوری همانند “تکیه بدید” یا “مچ پایتان را بگیرید” استفاده کنند.
www.aerospacetalk.ir
[/auth]