بایدها و نبایدهای حضور در نمایشگاه / اصول مدیریت موفق در برگزاری نمایشگاه
- شناسه خبر: 23951
- تاریخ و زمان ارسال: 6 تیر 1398 ساعت 11:42
برخی وظایف مدیر غرفه:
۱- معرفی و نمایش محصول به آن دسته از خریدارانی که واجد ویژگی های کیفی وموقعیت برتر و بالاتری هستند
۲- دیدار و ملاقات با مشتریان فعلی وارزیابی مستقیم ،ملموس،واقعی وبدون واسطه در زمینه چگونگی کارکرد محصول و یا خدمات مورد عرضه
۳- بررسی وزیرنظر گرفتن شرایط رقبا وارزیابی جایگاه ومزایای رقابتی شرکت نسبت به سایرین بنابراین فلسفه وجودی و هدف اصلی نمایشگاه ها بوجودآوردن زمینه های لازم به منظور بررسی وارزیابی آخرین وضعیت بازار وشرایط رقابتی حاکم برآن است.
۴- تماس با عوامل توزیع ، فروشندگان عمده ، واسطه ها، بازاریاب ها و سایر عوامل دست اندر کار و اثرگذار در کانال های توزیع وفروش.
۵- شناسائی وتهیه فهرستی ازنام وآدرس مشتریان بالقوه ای که در جریان تماسهای صورت گرفته در طول برگزاری نمایشگاه با آنها آشنائی پیدا کرده ایم.
۶- دیدار با مشتریان عمده و پذیرایی از آنها در محل غرفه ویا هتل محل اقامت
۷- عرضه ونمایش نمحصول جهت بازدید شرکت کنندگان با هماهنگی و حمایت مسئولین و اداره کنندگان نمایشگاه.این کار در بسیاری اوقات موجب افزایش اعتبار شرکت وبالا رفتن درجه اهمیت محصول خواهد شد.
۸- ملاقات وتماس با اهالی مطبوعات و خبرنگاران فعال در عرصه صنعت و کسب وکاری که به آن اشتغال داریم
۹- انعقاد قرارداد و یا فروش محصول
اقدامات و برنامه ریزی های لازم جهت شرکت در نمایشگاه ها:
نمایشگاه های مناسب را جهت حضور خود انتخاب کنیم.
حضور در نمایشگاه ها بویژه برای شرکت های کوچک در بردارنده هزینه های گزافی است.
بنابراین بررسی هزینه،منفعت وشناخت کافی نسبت به کم وکیف انواع مختلف نمایشگاه ها و ارزیابی تمامی جوانب آنها ضروری واجتناب ناپذیر است. در این ارتباط قبل از اقدام به رزرو غرفه موقعیت سوق الجیشی وچشم انداز کلی نمایشگاهی که قصد شرکت درآن را دارید به صورت استراتژیک مورد بررسی وبازبینی قرار دهید.فهرستی از نمایشگاه های عمده با ذکر موقعیت مکانی ، ملاحظات لجستکی، پیش بینی شرکت کنندگان، هزینه ها، همراه با شرایط رقابتی خود نسبت به سایرین تهیه نمایید
بسیاری از اطلاعات مورد نیاز مربوط به شرکت کنندگان قبلی را می توان از مسئولین وگردانندگان نمایشگاهها درخواست کرد.
زمانی که تمامی اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری نموده ودر پیش رو قرار می دهید آن گاه است که بودجه مورد نظرشرایط را برای تصمیم نهایی مهیا خواهد ساخت. تجربیات به دست آمده حاکی ازآن است که اثر بخشی حضوری قوی ونیرومند در یک نمایشگاه مهم در عین حال گران قیمت به مراتب بیش از حضور مکرر و در اندازه متوسط وضعیف در نمایشگاه های کوچک و ارزان است.
در مورد اینکه چه خدمات یا محصولی را می خواهید به نمایش بگذارید تصمیم بگیرید:
بنا بر نظر خانم سوزان فرید من موسس و مدیر شرکت بسیاری از شرکت هائی که برای دفعات اول در نمایشگاه ها شرکت می کنند به طور ناشیا نه ای سعی می کنند به جای نمایش محصولات برگزیده و جذاب انبوهی از محصولات ریز و درشت خطوط تولید موجود در انبار خود را به محل غرفه نمایشگاه منتقل نمایند. این در حالی است که تحقیقات نشان می دهد ۷۵ درصدبازدیدکنندگان از نمایشگاه ها را افرادی تشکیل می دهند که به دنبال محصولات جدید و فن آوری های نوین هستند.
طرح بودجه تهیه کنید:
برای حضور در نمایشگاه هزینه های متنوع و متعددی خواهیم داشت . این موارد هزینه عبارتند از هزینه اجاره غرفه، نقل و انتقال افراد تیم، خوراک و محل سکونت برای تیم شرکت کننده ، هزینه حمل تجهیزات نمایشگاهی و محصولات مورد نمایش ، هزینه های چاپی ورسانه ای مربوط به تبلیغات و بازاریابی ، دستمزد خدمه نمایشگاه هزینه های تولید ویژه محصولاتی که در نمایشگاه به فروش می رسد.
تهیه و تنظیم : سعید دولت شاهی
ادامه دارد… .