سیل در متروی تهران
- شناسه خبر: 22868
- تاریخ و زمان ارسال: 30 مهر 1397 ساعت 11:14

بررسی تأثیر عملیات عمرانی ایستگاه مترو
بر اساس مستندات و عکس های هوایی موجود عملیات عمرانی و گود برداری در مجاورت کانال مذکور برای احداث ایستگاه ۴-۴A از سال ۱۳۸۸ آغار گردیده است. نکته قابل توجه در این حادثه انجام عملیات گودبرداری در فاصله جانبی/ حدود ۳٫۵ متری پشت دیوار شمالی است که جهت احداث ساختمان ایستگاه صورت گرفته است.
بر اساس مفاد قانون توزیع عادلانه آب ، برای کانال ها، نهرهای مستحدثه و شبکه های آبیاری و زهکشی برای کانالی نظیر سیل بند غرب تهران که دبی عبوری بیش از۱۵ متر مکعب در ثانیه دارد، حریم لازم از هر طرف حداقل۱۲تا۱۵ متر بوده است. اما آنچه مسلم است فاصله عرضی گوبرداری صورت گرفته در نزدیکترین نقطه به حدود ۳٫۵ متر رسیده که برخلاف ضوابط فوق می باشد.
این عملیات در این فاصله نه تنها بر خلاف رعایت معیارهای فنی رعایت حریم مسیل ها و کانال های آب بوده است، بلکه بدلیل تخلیه خاک پشت دیواره، موجبات تشدید پدیده نفوذ آب و برقراری جریان عرضی و زیر سطحی از سمت کانال به داخل تأسیسات مترو شده و زیرشویی دیواره را ایجاد نموده است.