صدمات ناشی از تصادفات
- شناسه خبر: 22454
- تاریخ و زمان ارسال: 2 شهریور 1397 ساعت 12:00

۱-۲ کنتیک تروما
مکانیسم آسیب به این که چگونه فردی آسیب دیده است اطلاق می شود. این مکانیسم ممکن است یک تصادف وسیله نقلیه ، یک سقوط ، یک شلیک اسلحه یا سایر چیزها باشد.
دانش آنالیز مکانیسم های آسیب ، که کنتیک تروما نامیده می شود،به شما کمک می کند نوع و وسعت صدمات را پیش گویی کنید که این امر به عنوان پایه ای برای تصمیم گیریهای در اولویت در مورد ادامه ارزیابی ومراقبت و انتقال مصدوم ، قرار می گیرد. تروما تقریبا” همیشه نتیجه تصادف دو یا چند جسم با یکدیگر می باشد.
کنتیک ، برپایه آن چه در لغت نامه گفته شده عبارتست از شاخه ای از علم مکانیک که با حرکت اجسام مادی سر وکار دارد لذا فهم کنتیک به فهم مکانیسم های آسیب و ترما کمک می کند .
شدت آسیب وارده به بیمار به قدرت تصادف وی با چیزی یا تصادف چیزی با وی بستگی دارد.بخشی از قدرت به انرژی بستگی دارد که جسم یا اجسام در حال حرکت دارا هستند. انرژی که در یک جسم در حال حرکت وجود دارد ، انرژی جنبشی نامیده می شود.
۲-۲ جرم و سرعت
میزان انرژی جنبشی که یک جسم در حال حرکت دارا می باشد به دوفاکتور بستگی دارد ؛ جرم بدن (وزن) و سرعت بدن(سرعت) انرژی جنبشی در یک جسم در حال حرکت از این راه محاسبه می شود :
توجه : در تصادفات وسیله نقلیه ، درک فاکتور سرعت در ارزیابی مکانیسم آسیب مهم می باشد.
۳-۲ شتاب و کاهش سرعت
قانون اینرسی ، که یکی از قوانین حرکت است و به وسیله اسحاق نیوتن بیان شده ، می گوید؛ یک جسم در حال استراحت ، در حال استراحت باقی می ماند ، و یک جسم در حال حرکت ، در حال حرکت باقی می ماند مگر این که به وسیله یک نیروی خارجی تحت تاثیر قرار گیرد.
فردی که با یک ماشین برخورد می کند یا فردی که بر اثر انفجار چند متر پرتاب می شود مثال هایی از اجسام در حال استراحت هستند که بوسیله یک نیروی خارجی به حرکت در آمده اند. برعکس ،فردی که بر روی سنگفرش بتونی پیاده رو سقوط می کند و ماشینی که با ریل محافظ برخورد می کند مثال هایی هستند از اجسام در حال حرکت که به وسیله یک نیروی خارجی متوقف شده اند . میزانی که یک جسم در حال حرکت در آن سرعت خود را افزایش می دهد شتاب نامیده می شود و میزانی که یک جسم در حال حرکت در آن سرعت خود را کاهش می دهد ، کاهش سرعت نامیده می شود . در حالی که جرم و سرعت فاکتور های مهمی در تعیین قدرت ضربه هستند ، شتاب و کاهش سرعت نیز نقش کلیدی ایفائ می کنند.
۴-۲ انرژی ، شکل و جهت
انرژی در یک خط مستقیم حرکت می کند مگر آن که به مانعی برخورد کرده و یا بر اثر دخالت عوامل خارجی منحرف شود . چنان چه انرژی جنبشی ، که به بدن انسان منتقل شده ، به حرکت خود در مسیر مستقیم و بدن انقطاع ممکن ادامه دهد ، آسیب ممکن است ایجاد نشود . هرچند ، حرکت انرژی درون بدن انسان مکررا” دچار انقطاع می شود . انقطاع ممکن است ناشی از خمیدگی یک استخوان باشد ، یا ارگانی که بین دو سطح سخت قرار گرفته ، یا بافتی که به سوی یک نقطه ثابت کشیده شده است . در نتیجه ، انرژی برای تغییر شکل اعمال نیرو می کند زیرا دیگر نمی تواند در خط مستقیم حرکت کند . نتیجه این عمل آسیب نافذ یا غیر نافذی می باشد .
۵-۲ تقسیم بندی تصادفات و سیله نقلیه موتوری
- روبه رو (جلو)
- پشت (عقب)
- پهلو (کنار)
- چرخشی یا چپ شدن

تصادف از عقب

تصادف از جلو و صدمات داشبورد

تصادف از پهلو

تصادف چرخی
۶-۲ هرکدام از تقسیم بندیهای بالا یک الگوی آسیب قابل پیش بینی دارد.
- ضربات وارد شده از جلو : در ضربه از سمت جلو ، راننده با سرعت مشابه با سرعت حرکت اتومبیل به حرکت خود به سمت جلو ادامه می دهد . سپس در ادامه این حرکت ، به قسمت بالایی و روی فرمان اتومبیل برخورد می کند و دچار صدمه به سر ، گردن ، قفسه سینه و شکم شده و احتمالا” از شیشه جلوی اتومبیل به بیرون پرتاب می شود . یااینکه پایین در زیر فرمان اتومبیل فرو رفته و دچار صدمه در ناحیه زانو ها ، فمور ، لگن ، استاولوم و نخاع می شود . اگر سرنشینان بسته نشده یک اتومبیل که تصادف کرده است ، به سمت بالا و جلو حرکت کنند ، ممکن است از ماشین به بیرون پرتاب شوند . پرتاب نیمه نیز ممکن است رخ دهد ، برای مثال سر مسافر از شیشه جلوی ماشین بیرون می زند. آسیب های شدید بافت نرم ، شامل کنده شدگیها و صدمات له کننده ، اغلب نتیجه چنین ضرباتی است . شانس ایجاد صدمات کشنده ، در زمان پرت شدن سرنشین به بیرون از ماشین ، تا ۳۰۰ در صد افزایش می یابد . شانس آسیب ستون فقرات گردنی نیز به شدت افزایش می یابد.
ضربه وارد شده از عقب : در یک ضربه وارد شده از پشت ، سر و گردن بیمار بلافاصله با حرکت تند به سمت عقب می رود . بدن به وسیله صندلی به سمت جلو رانده می شود ،در حالی که سر و گردن ، از قانون اینرسی پیروی کرده ، تمایل به باقی ماندن در وضعیت استراحت دارد . به علاوه ، به دلیل آن که وزن بدن از وزن سر بیشتر
- است ، بدن به حرکت ادامه می دهد در حالی که حرکت سر آهسته است .اگر سر به نحوه مناسبی تکیه داده شده و کمر بند های ایمنی نیز بسته شده باشند ، آسیب به حداقل می رسد . به هر حال اگر وسیله نقلیه تکیه گاه مناسب برای سر نداشته یا در وضعیت مناسبی قرار نگرفته باشند ، گردن بیش از حد به عقب خم می شود و لیگامانهای قدامی نخاعی اغلب کشیده شده یا پاره می شوند .این حالت اغلب به آسیب (شلاقی) اطلاق می شود . یک تکیه گاه که به فرم غیر صحیحی قرار داده شده باشد و فقط گردن را مهار کند در حقیقت به شدت آسیب کمک می کند زیرا تکیه گاهی ایجاد می کند که گردن روی آن خم می شود .
- ضربه از کنار : زمانی که یک ماشین از پهلو یا مستقیما” از سمت کنار مورد اصابت قرار می گیرد ، می تواند از سمت داخل له شده وبر روی سر نشینان خرد شود . صدمات می تواند در ناحیه سر ، گردن ، قفسه سینه ، شکم و لگن رخ دهد.
- تصادفات چرخشی یا چپ شدن: آسیب های ناشی از تصادفات چرخشی به ساده گی سایر تصادفات قابل پیشبینی نیست . ماشین به دور محور ضربه می چرخد و باعث می شود که سرنشینانی که کمر بند ایمنی نبسته اند ، به آینه ، ستونها ، در ها و سایر سرنشینان اصابت کنند که منجر به آسیب های زیادی می شود. الگوهای آسیب از روبرو و پهلو هر دو اتفاق می افتند در آخر آسیب های خرد کننده که به سرنشینان پرتاب شده به بیرون وارد می شود شایعند.
۷-۲ تصادف اتومبیل با عابر پیاده
هنگامی که یک وسیله نقلیه با عابر پیاده برخورد می کند ، شدت آسیب به چند نکته بستگی دارد از جمله اتومبیل با چه سرعتی در حال حرکت بوده است ، چه قسمتی از بدن عابر مورد اصابت قرار گرفته و عابر چه مقدار پرتاب شده است ، سطحی که عابر بروی آن فرود می آید و قسمتی از بدن وی که ابتدا به زمین می خورد .در کودکان احتمالا” الگوهای متفاوت تری از آسیب نسبت به بالغین وجود دارد و این مسئله به این دلیل است که بالغین ، بزرگتر هستند و توزیع وزن متفاوتی دارند . هم چنین کودکان و بزرگسالان در برابر یک تصادف قریب الوقوع واکنش متفاوتی نشان می دهند.
۸-۲ مهارکننده ها یکی از علل صدمات مخفی
آسیب های مخفی ممکن است به علت استفاده از مهار کننده ها در وسیله نقلیه مانند کمر بند ایمنی و کسیسه هوا رخ دهند .کمر بند های ایمنی کمری ، چنانچه به درستی بسته شده باشند ، نیرو را در طول کرست های ایلیاک لگن ، پخش می کنند . بندهای کمری ، سرنشین اتومبیل را از پرت شدن جلوگیری می کند ولی ، بدون بند شنه ، نمی تواند جلوی برخورد قفسه سینه با فرمان ماشین ، یا برخورد سر و گردن با داشبرد یا فرمان را بگیرد. هنگامی که تنه با قدرت به سمت جلو خم می شود ، شکستگی های فشاری ستون فقرات لومبار رخ خواهد داد . اگر کمر بند ایمنی خیلی پایین بسته شده باشد می تواند سبب دررفتگی هیپ شود . چنانچه خیلی بالا بسته شده باشد ، می تواند فشرده گی شکم و شکستگی ستون فقرات ایجاد کند . یک نوار شانه که بدون نوار کمر بسته شده باشد منتهی به آسیب شدید گردن می شود . نوارهای شانه ای و کمری که به درستی بسته شده باشند می تواند قدرت ضربه را در هرکدام از نقاط مذبور کاهش داده و در نتیجه ، شدت آسیب را کاهش دهند هر چند ، بندهای شانه ای و کمری که به نحوه صحیحی استفاده می شوند ، از حرکت سر و گردن به پهلو و جلو و عقب جلو گیری نمی کنند . زمانی که یک تصادف رخ می دهد ، کیسه هوا از قسمت فرمان اتومبیل یا جعبه مخصوص آچهار در قسمت جلوی ماشین ، فورا” باد می شود .این کیسه با ایجاد لایه ای از حرکت سرنشین به سمت جلو جلو گیری کرده ، انرژی تصادف را جذب و روند کاهش سرعت سرنشین را کند می کند . کیسه هوا بلافاصله بعد از ضربه ، از باد خالی می شود .بنابراین کیسه هوا بهترین عملکرد را در نخستین برخورد در یک تصادف از روبه رو دارد . این کیسه به دلیل اینکه بلافاصله بعد از ضربه ،از باد خالی می شود ، هنوز احتمال برخورد راننده با فرمان ماشین وجود دارد. افرادی که بیشتر در معرض خطر آسیب ناشی از باز شدن کسیه های هوایی هستند عبارت اند از افراد سالخورده ، افراد کوتاه قد (کمتر از ۱۶۰ سانتی متر )و شیر خواران و کودکان کمتر از ۱۲ سال. هرکودک کمتر از ۱۲ سال باید در صندلی عقب بنشیند و شیر خواری که در صندلی مخصوص خود قرار گرفته ، چنانچه ماشین مجهز به کیسه هوایی مخصوص صندلی جلو است ، باید در صندلی عقب گذاشته شود .تعدادی مرگ در اثر باز شدن کیسه هوایی رخ داده است . به هرحال ، منافع این کیسه ها به مراتب از خطرات آنها بیشتر است.
۹-۲ تصادفات موتور سیکلت
تصادفات موتور سیکلت به عنوان شمار قابل توجهی از تصادفات وسایل نقلیه که در شبکه های ارتباطی درون شهری رخ می دهند ، حساب می شوند . وقوع آسیب و مرگ به میزان زیادی تحت تاثیر این نکته است که آیا راننده کلاه ایمنی دارد . سه نوع اصلی ضربه در تصادفات موتور سیکلت وجود دارد:
- از طرف سر
- زاویه ای (برخوردبا نرده و غیره)
- پرتاب شدن