مدیریت بهتر هتل با تکنولوژی RFID
- شناسه خبر: 21611
- تاریخ و زمان ارسال: 6 خرداد 1397 ساعت 12:08
امروزه بسیاری از مدیران موفق هتلهای دنیا سعی می کنند که از تکنولوژیهای جدید جهت بهبود و ارتقای وضعیت هتل خود استفاده کنند و ما قصد داریم برخی از راه کارهای استفاده از این تکنولوژی را در مدیریت یک هتل شرح دهیم. در اینجا به صورت کلی کاربرد این تکنولوژی را در یک هتل برسی می کنیم .
اگرچه در برخی از هتلهای کشورمان از این نوع تکنولوژی استفاده می شود (اما نه به طور کامل…)اما امید است با استفاده هرچه بیشتر و بهتر از این تکنولوژی که یکی از موارد جذب توریست به کشورمان می باشد هم زمینه جذب توریست را بالا برده و هم در جهت رفاه مهمانان ساکن در هتل تلاش کنیم.
آیا باور می کنید که یک کارت کوچک چند سانتی می تواند خیلی از کارها را به راحتی در هتل انجام دهد .در این قسمت قصد داریم چند مورد از مواردی که توسط این تکنولوژی در هتلها به کار برده می شود را توضیح دهیم. بهتراست از زمانی که مهمان وارد هتل می شود، شروع کنیم. خوب مهمان وارد هتل می شود و به سمت میز رزروشن می رود، رزروشن بعد از این که یک سری مشخصات را از میهمانها سوال می کند یک کارت برای آنها صادر می کند که به این کارت، کارت مهمان می گویند. باید توجه داشت که در این نوع سیستم کارتهای زیادی با عناوین مختلف قابل صدور هستند. اما هر کدام برای منظور خاصی صادر میشوند و در یک مدت زمان مشخص فعال خواهند بود. طریقه صدور یک کارت خیلی ساده است. رزروشن از یک نرم افزار تحت شبکه استفاده می کند،که در این نرم افزار رزروشن باید مشخصات افراد را وارد کند و شماره اتاق و مدت زمان اقامت را مشخص کند و کارت مهمان را فقط برای همان مدت زمان مخصوص فعال نگه دارد. به عنوان مثال یک مهمان قصد دارد، سه روز در هتل اقامت داشته باشد و امروز ۱۵ خرداد ماه ۱۳۸۷، رزروشن مدت زمان سه روز را در فرم طراحی شده در نرم افزار وارد می کند وکارت را تا تاریخ ۱۸ خرداد ۸۷ معتبر ثبت می کند و در نهایت یک کارت، صادر شده و به مهمان ارائه می شود.
فراموش نکنید که این فقط یک کارت مهمان است و ما میتوانیم با توجه به نیازمان کارتها مختلفی از قبیل کارتهای خدمات – مدیران – کودکان – اورژانسی و…. تعریف کنیم که مسلما هر کدام محدودیت خاص خود را دارا می باشند .
و اما بعد از صدور کارت میهمان چه اتفاقی می افتد؟ شما به راحتی می توانید به طبقه مورد نظر خود رفته و درب اتاق خود را باز کنید. تعجب نکنید. بله ! این کار به راحتی توسط شبکه های کامپیوتری قابل اجراست. قفلهایی که بر روی درب های هتل نصب شده اند از سیستمهای بدون تماس و یا مگنت استفاده می کنند و اما نکته مهم این است که این قفلها تحت شبکه کار می کنند. اما ارسال این اطلاعات از طریق اپراتور به قفلها چگونه صورت می پذیرد؟
همان طور که میدانید، شبکه از ۷ لایه متفاوت تشکیل شده است. انتقال اطلاعات از طریق این لایه ها انجام می گیرد. زمانی که اپراتور نرم افزار را اجرا می کنید و قصد تعریف کارت برای مهمان را دارید، در لایه کاربردی شبکه قرار دارید و اطلاعات ارسالی پس از عبور از لایه های مختلف به لایه فزیکی می رسد و این رفت و برگشت در لایه های شبکه جریان دارد تا تعریفات اعمال در نرم افزار بر روی قفل ما عمل کند.
حالا ما با کارتی که شماره آن به عنوان مثال ۳۰۲ است قادر خواهیم بود اتاق شماره ۲ از طبقه سوم را باز کنیم برای رفتن به طبقه سوم کارت رو بر روی پانل آسانسور نگه میداریم، تا آسانسور به صورت اتوماتیک ما را به طبقه سوم هدایت کند بله این آسانسور از یک دستگاه کنترل دسترسی استفاده می کند که قادر به تشخیص شماره کارت شما که همان شماره طبقه ای که اتاق شما در آن واقع شده است، می باشد.حالا در طبقه سوم هستید و متوانید درب اتاق خود را با کارت بدون تماس یا مگنت باز کنید. پس از وارد شدن به آتاق می بینید که همه جا تاریک است و هیچ کدام از کلیدها برق کار نمی کند. بله شما باید کارت خود را در پانلی که مخصوص به کارت است بگذارید تا چراغها روشن شود این پانل به یک سویچ کنترلر وصل شده است، که تشخیص می دهد زمانی که شما کارت را از روی پانل بر می دارید برق باید از چه قسمتهایی گرفته شود و چه قسمتهایی از اتاق باید برق داشته باشد. مسلما اگر نیازی به برق در زمان عدم حضور ما در اتاق نبود از این کنترلر هم استفاده نمی کردیم. اما فراموش نکنیم که ما به مقداری ولتاژ برق برای یخچال فریزر و .. نیاز داریم که در واقع ارسال و یا عدم ارسال برق به عهده همین جعبه کوچک کنترلر می باشد.
یک گاو صندوق کوچک در اتاق هست که شما می توانید اشیا یا مدارک مهم خودتان را در آن بگذارید فقط کافی است کارت را اگر بدون تماس بود به دستگاه نشان بدهید، تا درب گاو صندوق باز شود و شما مدارک و اشیای گرانبهای خود را در آن قرار دهید .
البته استفاده از این کارت فقط به اینحا ختم نمی شود. شما متوانید به کافی شاپ هتل رفته و یک لیوان آب پرتغال و یا هر چیز دیگری را سفارش دهید و فقط با نشان دادن یا کشیدن کارت خود، حساب خود را تسویه کنید و چنانچه قصد خرید از مغازه های هتل را دارید با همین کارت خریدهای خودتان را انجام می دهید. ضمنا اگر قصد رفتن به استخر سونا و جکوزی هتل را دارید حتما فراموش نکنید که کارت را همراه خود داشته باشید.چرا که باید بگویم بدون این کارت که نه تنها که نمی توانید وارد مجموعه ورزشی بشوید بلکه درب هیچ کمدی (رختکن) را هم نمی توانید باز کنید .
قابل توجه ،این که استفاده از مکانهای دیگر هتل مانند کافی نت نیز بدون این کارت امکان پذیر نمی باشد. کافی نت با دستگاه کنترل تردد حفاظت می شود. پس اگر قصد وارد شدن و چک کردن پست الکترونیک خود را دارید، فقط کافی است کارت را جلوی دستگاه گرفته تا درب به صورت اتوماتیک برای شما باز شود. فراموش نکنید، که اگر قصد ورود و خروج به پارکینگ هتل را با خودروی شخصی خود دارید، جهت بالا رفتن راه بند کارت را به ریدر کنار راه بند نشان دهید تا راه بند بالا رود…نکته جالب اینکه در تاریخ ۱۸ خرداد یعنی پایان اقامت خود در هتل، شما مجوز استفاده هیچ یک از امکانات هتل را نخواهید داشت و اگر قصد تمدید اقامت را دارید، این نکته را به رزروشن اطلاع بدهید و فراموش نکنید که تا قبل از تصویه کامل صورت الحساب هتل هیچ دربی به روی شما باز نخواهد شد. حالا دیدید که یک کارت کوچک چند سانتی چقدر کار مدیران و مهمانان را راحت می کند . مراحل توضیح داده شده در بالا را به صورت تصویری در زیر مرور کنید.