کاهش خطرپذیری در فرماندهی عملیات امداد و نجات
- شناسه خبر: 23872
- تاریخ و زمان ارسال: 11 اردیبهشت 1398 ساعت 11:17

۱-مقدمه
در پنجاه سال اخیر با توسعه ساختمانسازی در ایران، چالش جدیدی برای سازمانهای آتشنشانی به وجود آمده است. رشد و توسعه ساختمانهای بزرگ و بلندمرتبه و تأسیسات داخل آنها با سرعتی بیش از مقررات و دانش سازمانهای آتشنشانی ایران به پیش رفته است. سازمانهای آتشنشانی دارای سرمایه انسانی تحصیلکرده میباشند ولی به واسطه عدم توسعه درون سازمانی، ساختار مدیریتی آن هنوز مهندسی نشده و تجربی میباشد. در گذشته به علت عدم وجود تکنیکها و مصالح ساختمانسازی مناسب، ساختمانها با ارتفاع و حجم کم و زیرزمینهای محدود ساخته میشدند. اندک ساختمانهایی به واسطه درخواست پادشاهان و یا تأمین اماکن مذهبی بزرگ به واسطه وجود معماران ماهر، بزرگتر از ارتفاع و حجمهای عادی ساخته میشدند که جملگی جزو آثار باستانی و شاهکارهای معماری محسوب میشوند.
از اوایل قرن اخیر به واسطه گسترش شهرها و جمعیت، کمبود زمین، توسعه مصالح ساختمانی، تکنیکهای ساخت و غیره، احداث ساختمانهای بلند و بزرگ در کلیه کشورها رواج یافته است. لزوم تعریف ساختمان بلند نیز با توسعه علم مهندسی حریق محسوس شده که تعاریف موجود هنوز جامع نمیباشد. به علت محدودیت صفحات، بخش مطالعات دستورالعملهای عملیاتی حذف شده است.
۲-هدف و اهمیت پژوهش
زمانی که سانحهای روی میدهد سازمان مسئول با منابع خود برای مهار، کنترل و ایمنسازی اقدام مینماید. در سوانح کوچک منابع سازمان مربوطه کافی میباشد. اگر سانحه به دلایلی از قبیل افزایش خسارتهای انسانی و مالی و دشواری امدادرسانی و افزایش زمان از توان سازمان مربوطه خارج شود، به منابع سازمانهای دیگر برای مدیریت سانحه نیاز میباشد. اولین نیاز مسیرهای مناسب دسترسی و نیاز دوم وجود تجهیزات مناسب اطفایی عملکردی در ساختمانهای بزرگ میباشد که یا خودبهخود عمل نماید یا تیمهای آتشنشانی بتوانند اپراتوری آنها را به عهده گرفته و عملیات موفق اطفایی را به انجام برسانند. در این تحقیق تلاش شده به مدیریت شهری و آتشنشانان کشور محدودیتها شناسایی تا در جهت بهبود آنها اقدامات لازم به انجام برسد و روشهای استفاده از این امکانات به آتشنشانها توصیه شده است. البته آتشنشانها نباید صبر کنند تا مدیریت شهری و مالکان همه اقدامات را انجام دهند، تجربه نشان داده اقدامات آنها همواره ناقص و ناکافی میباشد.
۳- نتایج تحقیق و ویژگیهای ساختمانها
در مطالعات انجام شده ۲۷ ملک حریقزده از دیدگاههای زیر مورد مطالعه قرار گرفت: ۱- ارتفاع و حجم ساختمانها ۲- عمق زیرزمین ۳- تأسیسات و محتویات داخل ساختمانها ۴- مسیر فرار داخل ساختمان ۵- دسترسی نیروهای امدادی ۶- سیستمهای آتشنشانی مورد نیاز ۷- دستورالعملهای عملیاتی ساکنان (یا کارکنان) ۸- دستورالعملهای عملیاتی آتشنشانی تهران. جدول ۱ خلاصه نتایج تحقیقات را نشان میدهد و سپس اهمیت هر موضوع در مقاله مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است.
جدول ۱: نتایج مطالعات انجام شده در ۲۷ ملک دچار آتشسوزی
موضوع | شرایط | تعداد | درصد | توضیح |
اسکلت ساختمان | غیرفلزی | ۱۶ | ۵۹ % | |
فلزی | ۱۱ | ۴۱ % | ۷۰ درصد آنها فاقد پوشش مقاوم حریق مناسب | |
عمق زیرزمین | کم (۱۲-) | ۲۱ | ۷۷ % | |
زیاد | ۶ | ۲۲ % | ||
تأسیسات موجود | محدود | ۵ | ۱۹ % | |
گسترده | ۲۲ | ۸۱ % | ||
مسیر فرار | مناسب | ۱۲ | ۴۵ % | عمدتاً در کارخانهها و انبارها |
نامناسب | ۱۵ | ۵۵ % | ||
دسترسی خودروهای سنگین | مناسب | ۱۶ | ۵۹ % | عمدتاً در صنایع |
نامناسب | ۱۱ | ۴۱ % | ||
سیستمهای آتشنشانی | کافی+آماده | ۵ | ۱۹ % | |
نامناسب | ۲۲ | ۸۱ % | ||
دستورالعملی عملیات ساکنان | واجد | ۳ | ۱۱ % | محدود |
ندارد | ۲۴ | ۸۹ % |
۳-۱- ارتفاع ساختمانها
در اوایل دهه ۱۹۰۰ مؤسسه حفاظت از حریق آمریکا و کشورهای اروپایی که دارای سازمانهای آتشنشانی توسعهیافته شده بودند معیار ساختمان بلند را توانایی دسترسی نیروهای آتشنشانی با بلندترین نردبان موجود آن زمان که ۱۸ متر بود در نظر گرفتند و در کدهای ایمنی خود معیار قرار دادند و این ملاک عمل ماندگار شد. در تاریخ ۱/۶/۵۱ مقرر شد کلیه ساختمانهای شش طبقه و بیشتر علاوه بر پله ورودی، پیشبینی پله فرار که مستقیماً به فضای باز ساختمان ارتباط داشته باشد، الزامی است (بند ۷ صورتجلسه ۹۴-۱/۶/۵۱ شورای هماهنگی). در سال ۱۳۶۸ نمایندگان سازمانهای مسئول ایمنی در جلسات متعددی، قوانین و مقررات موجود از جمله NFPA را بررسی نموده و در سال ۱۳۷۱ دستورالعمل اجرایی محافظت ساختمانها در برابر آتشسوزی (نشریه ۱۱۲) انتشار یافت که در صفحه ۲۵۳ بند ۶-۱۹ در مورد ارتفاع بنا آمده است: هر بنایی که ارتفاع آن ( فاصله قائم بین تراز کف بالاترین طبقه قابل تصرف، تا تراز پایینترین سطح قابل دسترس برای ماشینهای آتشنشانی) از ۲۳ متر بیشتر باشد، عمارتهای بلند محسوب میشود. [۱]
البته سازههایی که مورد تصرف انسان نباشند مانند برج نگهبانی، برج کنترل، منارهها و نظایر آنها با بار متصرف ۵ نفر یا کمتر، مشمول این تعریف نخواهند بود. در سال ۱۳۸۰ مبحث سوم مقررات ملی ساختمان، صفحه ۶۸ عین عبارت نشریه ۱۱۲ تکرار شده است و در مبحث سوم ویرایش سال ۱۳۹۲ نیز شرایط تعریف ساختمان بلند حفظ شده است. (صفحه ۷۸ مبحث سوم)[۲]
به طور خلاصه میتوان نتیجه گرفت معیار تعریف ساختمان بلند، دسترسی نیروهای آتشنشانی به وسیله خودروها و نردبانهای آتشنشانی به طبقات ساختمان جهت نجات افراد در نظر گرفته شده است. با بررسی ساختمانها در کشورهای مختلف جهان درمییابیم که روشهای ساخت متفاوت و متنوعی بهخصوص در مورد سازهها و ساختمانهای مرتفع در نقاط مختلف دنیا وجود دارد. برخی از ساختمانها از جنس فولاد و شیشه هستند و برخی از جنس بتن و برخی از ترکیب هر دو.
ستونهای فلزی در سازههای فلزی بسیار آسیبپذیر هستند، به علت آنکه در دمای بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ درجه سانتیگراد نصف تحمل و ایستایی خود را از دست داده و نرم میشوند. در طبقات زیرین که وزن سازه روی ستونهاست، این خطر بیشتر بوده و در صورت وقوع آتشسوزی به علت انحنای تیر فلزی، با ریزش ساختمان و سازه مواجه میشویم. آتشسوزی پاساژ رازی تهران نمونهای از این نوع میباشد.[۳]
۳-۲- ابعاد ساختمانها
روشهای مدرن ساخت و ساز، مصالح ساختمانی قابل اشتعال، طراحیهای داخلی، افزایش حجم مبلمان قابل اشتعال ساختمانها، وجود داکتهای افقی و عمودی، استفاده از موادی که در هنگام سوختن گازهای سمی تولید میکنند، افزایش فاصله دسترسی افراد به طبقه ایمن، به همراه افزایش تراکم جمعیت و تنوع شرایط انواع متصرفان، مشکلات فراوانی را برای متخصصان، طراحان و سازمانهای مسئول ایمنی از جمله سازمانهای آتشنشانی ایجاد کرده است.
۳-۳- عمق زیرزمین ساختمانها
در گذشته ساختمانها حداکثر دارای ۳ طبقه زیرزمین بودند و به علت زیربنای کم آنها مشکلات نیز کوچک بودند. با توسعه ساختمانسازی، کمبود زمین، نیاز ساختمانهای بلندمرتبه به پارکینگها و فضای تأسیساتی و ورزشی بیشتر، تأمین انبار برای کلیه ساکنین، تعداد طبقات زیرزمین و مساحت هر طبقه در ۱۰ سال اخیر رو به توسعه است و ایجاد زیرزمین ۱۲ طبقه نیز گزارش شده است. تقریباً اکثر پاساژهای بزرگ نوساز تهران دارای حداقل ۶ طبقه زیرزمین بزرگ میباشند. برخی از مشکلاتی که این زیرزمینها در کنترل و اطفای آتشسوزی ایجاد مینمایند به شرح زیر است:
۱- حجم بالای خودروها (منبع پلی یورتان و بنزین) که باعث توسعه آتشسوزی میشود.
۲- محدودیتهای تهویه دود و حرارت از زیرزمینها
۳- احداث طبقه تجاری یا هایپرمارکت در زیرزمینهای اول و دوم برخی پاساژهای بزرگ
۴- بهرهبرداری به عنوان انبار کالا در برخی از ساختمانها
۵- وجود راهروها و دالانهای طولانی در زیرزمین برخی ساختمانها که پیداکردن مسیر فرار را با تأخیر همراه میسازد مانند برج بینالملل تهران، پاساژ میدان پونک
۶- محدودیت حجم هوای دستگاه تنفسی آتشنشان که حدود ۳۰ دقیقه میباشد و در زیرزمینهای بزرگ و طولانی با کمبود هوای کافی مواجه خواهد شد.
۷- به علت تعداد طبقات زیرزمین و زیربنای زیاد، تأخیر در کانونیابی توسط آتشنشانان ایجاد خواهد شد.
۸- عدم استفاده از سیستمهای اعلام حریق آدرسپذیر در زیرزمینها، موجب تأخیر در کانونیابی خواهد شد. همچنین عدم مهارت آتشنشانان در کار با پانلهای اعلام حریق و بهرهبرداری از آنها در کانونیابی.
۹- عدم مهارت آتشنشانها در مدیریت فنهای ساختمانهای بزرگ.
۳-۴- تأسیسات و محتویات داخل ساختمانها
اجرای تأسیسات برقی و مکانیکی در ساختمانها، استفاده از مصالح سوختنی، توسعه شبکههای انرژی برق و گاز و به کارگیری تجهیزات گوناگون سبب افزایش احتمال آتشسوزی در ساختمانها شده است. با توجه به بزرگ و مرتفع شدن ساختمانها، افزایش استفاده از دستگاههای الکترونیکی و الکتریکی، حجم بالایی از کابل در داکتها و طبقات توزیع شده است که خود تبدیل به منبع جدید خطر، حادثه و گسترش آتشسوزی شده است.
یکی از این مشکلات، گسترش عمودی آتشسوزی است که از طریق داکتها و سایر فضاهای خالی داخل ساختمان به سمت بالا حرکت مینماید. اگر آتشسوزی از طبقهای که در آنجا شروع شده به سایر طبقات سرایت نماید، مهار و اطفای آن بسیار مشکل میشود و معمولاً تا بالاترین طبقه ساختمان توسعه مییابد.
در ساختمانهای جدید به واسطه لزوم عبور لوله و کابلکشیها، سقفهای کاذب و داکتهای بسیار زیادی در ساختمان وجود دارد که باعث توسعه و گسترش آتشسوزی میشود. ایجاد سیستمهای تهویه در ساختمان مستلزم پیشبینی داکتهای بسیاری میباشد که این فضاها، چالشهای فراوانی را برای طراحان ایمنی به وجود میآورد.[۳]
۳-۵- دسترسی داخل ساختمان
امروزه در ساختمانهای بلند و بزرگ ایمنسازی راه پله و فضاهای خالی داخل ساختمان یک ضرورت به حساب میآید و در این زمینه روشهای مختلفی جهت تأمین دسترسی افراد و تخلیه افراد وجود دارد. مطابق مبحث سوم مقررات ملی ساختمان چاپ سال ۱۳۸۰، هر بخش از یک ساختمان باید به راههای خروج اصولی، کافی و بدون مانع مجهز گردد تا در صورت بروز حریق در آن، خروج به موقع یا فرار بههنگام همه متصرفان به راحتی میسر باشد. تعداد، نوع، موقعیت، ظرفیت راههای خروج در هر ساختمان با توجه به وسعت و ارتفاع همان بنا مطابق مقررات باید طراحی و اجرا شود. بنابراین ساختمانهایی که قبل از سال ۱۳۸۰ ساخته شدهاند یا به علت بهرهبرداری از رانت تخلف نمودهاند، ممکن است طراحی و اجرای درست پلکان انجام نشده و متصرفان و نیروهای امدادی را با مشکلات زیاد و خطرناکی مواجه نمایند. نمونه آن آتشسوزی ساختمان جمهوری در سال ۱۳۹۴ که متصرفان پس از آتشسوزی امکان تخلیه ساختمان از طریق پلکان را نداشتند یا ساختمان پلاسکو در ۳۰ دی ۱۳۹۵٫
۳-۶- دسترسی خودروهای سنگین آتشنشانی در خیابان به ساختمان
مطابق تعریف مبحث سوم مقررات ملی ساختمان هر نوع راه عبور و مرور عمومی در فضای باز که دارای حداقل ۹ متر عرض بوده و به نحوی طرح شده باشد که امکان استفاده واحدهای آتشنشانی برای اطفای حریق را فراهم آورد خیابان تعریف میشود. برای ساختمانهای با ارتفاع کمتر از ۲۳ متر حداقل عرض مفید قابل قبول معبر ۶ متر و برای ساختمانهای با ارتفاع بیش از ۲۳ متر حداقل عرض مفید قابل قبول معبر ۸ متر میباشد.[۲]
۶- مراجع
[۱] دستورالعمل اجرایی محافظت ساختمانها در برابر آتشسوزی ( نشریه ۱۱۲ )،(۱۳۷۱) سازمان برنامه و بودجه
[۲] مقررات ملی ساختمان، مبحث سوم،(۱۳۹۵) حفاظت ساختمانها در مقابل حریق، دفتر تدوین و ترویج مقررات ملی ساختمان
[۳]رهبر، ناصر،(۱۳۸۸)، مقاله چالش ایمنی در ساختمانهای بلند، کنفرانس ایمنی و بهداشت دانشگاه تهران
[۴]کاتالوگهای نردبان بلندمرتبه ۵۵ متری سازمان آتشنشانی تهران،(۲۰۰۹)
[۵]ضوابط سازمان آتشنشانی تهران، (۱۳۹۵)، سازمان آتشنشانی تهران
[۶]گزارش حادثه ساختمان پلاسکو، (۱۳۹۶)، شورای اسلامی شهر تهران
[۷]رهبر، ناصر، (۱۳۸۲ الی ۱۳۹۵)،گزارشهای آتشسوزیهای مهم تهران، گزارشهای آتشسوزی انتشار نیافته